دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1395 - 10:58

شارژ 80 گوشی با یک کیوسک خورشیدی 

یک مخترع آفریقایی نوعی کیوسک شارژ موبایل ابداع کرده است که انرژی مورد نیاز خود را برای شارژ همزمان 80 گوشی موبایل از خورشید تامین می‌کند.
کد خبر : 109658

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از CNN، مخترع جوان آفریقایی به‌تازگی نوعی کیوسک مخصوص شارژ گوشی‌های موبایل ابداع کرده است که انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت می کند و قادر است با این مقدار انرژی، به طور هم‌زمان 80 گوشی موبایل را شارژ کند.


او معتقد است که با تولید گسترده این کیوسک شارژ در آفریقا هزاران شغل برای افراد جویای کار تامین خواهد شد. هدف او تولید 50 هزار تا 100 هزار شغل در سطح آفریقاست. این شاید رقم بالایی باشد اما با توجه به اینکه جمعیت آفریقا طی 25 تا 30 سال گذشته دو برابر خواهد شد، نیاز به مشاغل جدید احساس می شود.


این مخترع آفریقایی تاکنون جوایز متعددی را از شرکت‌های مختلفی چون مایکروسافت برای ابداعات مقرون به‌صرفه در مصرف انرژی دریافت کرده است. در «روآندا» و «بروندی»، بسیاری از کاربران گوشی های موبایل با مشکل شارژ مواجه اند. طبق آمار بانک جهانی، حدود 70 درصد جمعیت روآندا کاربر گوشی موبایل هستند و این در حالی است که تنها 18 درصد آنها به برق دسترسی دارند و مابقی برای شارژ کردن گوشی خود دچار مشکل هستند. اما این کیوسک‌های شارژ می‌تواند به کمک آنها بیاید.


این کیوسک سیار که با نیروی خورشیدی کار می کند، قابل حمل با دوچرخه است. افراد کیوسک‌ دار، علاوه بر دریافت مبلغ ناچیزی بابت شارژ گوشی، شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری را نیز می‌فروشند.


طرح اولیه این کیوسک در سال 2012 به اتمام رسید و اکنون 25 کیوسک در مناطق روستایی روآندا فعال است که تنها راه ارتباطی آنها همین گوشی‌های موبایل است.


این مخترع جوان آفریقایی بعد از دو سال اجرای آزمایشی این کیوسک‌ها قرار است تا دو سال آینده بین 600 تا 800 کیوسک را به مرحله اجرا درآورد.
عاملان این کیوسک‌ها برای نصب آن تنها باید 100 دلار بپردازند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که آنها با اشتغال به این کار ماهیانه 38 تا 107 دلار درآمد خواهند داشت و هزینه‌های خانواده و اجاره خانه آنها را تامین خواهند کرد. البته کاربری این کیوسک‌ها برای زنان و افراد معلول رایگان است.
به زودی قرار است امکان دسترسی کاربران گوشی‌های هوشمند به اینترنت نیز از طریق این کیوسک‌ها برقرار شود.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته